U heeft € 50.000,- gereserveerd voor de rebranding van uw bedrijf? Mooi. Gaan we doen! Was het maar zo eenvoudig. Natuurlijk kunt u met € 50.000,- veel bereiken, maar misschien is € 25.000,- ook genoeg. Of is voor uw ambities zelfs € 100.000,- onvoldoende.
Regelmatig bellen klanten mij met de vraag: ‘We willen volgend jaar ons bedrijf rebranden. Kun je aangeven welk bedrag we hiervoor moeten reserveren in onze begroting? Natuurlijk beschikken we over benchmarks voor de gemiddelde kosten van een rebranding, maar zonder achtergrond is het onmogelijk om meteen een bedrag te noemen.
De kosten hangen namelijk af van de impact die u wilt bereiken. Dit kan per huisstijldrager significant variëren. De ene keer volstaat het om een nieuw logo op uw website te zetten. Een andere keer is het nodig om een volledig nieuwe website te lanceren, bijvoorbeeld omdat u een nieuwe doelgroep wilt aanspreken. En dan kan het zo maar zijn dat u hiervoor nieuwe technologie nodig heeft. Hetzelfde geldt voor het wagenpark: plakt u nieuwe stickers op de auto’s of laat u ze helemaal overspuiten? En onderschat het belang van goede communicatie niet. Hoe brengt u het nieuwe merk onder de aandacht: bij uw medewerkers, uw klanten en prospects? Ook hier kunnen de kosten flink uiteenlopen.
Niet zelden kost de merkimplementatie een veelvoud van de merkontwikkeling. Schattingen lopen op tot 1:20 (bron: rebrand.com). Dit vereist materiedeskundigheid over de volle breedte van alle huisstijldragers van online tot en met drukwerk.
U merkt al, het uiteindelijke kostenplaatje verschilt per bedrijf en per situatie. Als u het bovenstaande leest, denkt u misschien dat het heel erg ingewikkeld is om een budget op te stellen. Maar, wees gerust. Het is uitstekend mogelijk om in korte tijd een reële kosteninschatting te maken in combinatie met een solide strategie voor de merkimplementatie.
Wij hebben een nuchtere werkwijze. We kijken naar de gewenste merkimpact en nemen daarin de (doorloop)tijd, kwaliteit en afhankelijkheden met andere strategische projecten mee. In overleg met u en de stakeholders stellen we verschillende scenario’s op waaruit u een goed onderbouwde keuze kunt maken.