Big Bang, Vervanging of Gefaseerde implementatie.
Hoe kunt u snel en succesvol een nieuwe huisstijl in de markt zetten, terwijl u tegelijkertijd de kosten onder controle houdt? Dat is een vraag die ik vaak krijg. De kunst is om met een beperkt budget een maximale impact te bereiken. Zoals zo vaak lijkt het een keuze tussen groots en meeslepend (lees: duur) of eindeloos (lees: onvoldoende budget). Maar er is een derde mogelijkheid. De drie meest gebruikte scenario’s op een rijtje.
Big Bang.
De klassieke methode van huisstijlimplementatie is een Big Bang. Op moment X wordt de nieuwe huisstijl onthuld voor een breed publiek. Vanaf dat moment is vrijwel alles beschikbaar in de nieuwe huisstijl. Het nieuwe briefpapier ligt in de printerlades. En alle enveloppen, blocnotes, communicatiedrukwerk (folders, etc) en relatiegeschenken zijn vervangen. Ook de vernieuwde website staat natuurlijk online. In dit scenario is alleen voor de complexere huisstijldragers, zoals het wagenpark of lichtreclames, iets meer tijd nodig. Desalniettemin is een zeer korte doorlooptijd (ca. 1-2 weken) kenmerkend voor een Big Bang-scenario.
Vanuit de optiek van merkconsistentie is dit dé aanbevolen manier van huisstijlimplementatie. Tegelijkertijd is het meestal ook de duurste aanpak. Oude voorraden gaan de prullenbak in en huisstijldragers als wegwijzers, lichtreclames en wagenparken moeten worden aangepast. Allemaal voordat de afschrijvingstermijn is verlopen.
Deze manier werkt het beste bij bedrijven die voornamelijk online communiceren. Zij hebben vaak weinig voorraden en kunnen zonder veel extra kosten in heel korte tijd overschakelen.
Huisstijlimplementatie op basis van vervanging.
De voordeligste implementatie gebeurt op basis van vervanging. Concreet betekent dit dat u pas huisstijldragers vervangt als de voorraden op zijn, of als de afschrijvingstermijnen zijn verstreken. De kosten zijn dan toe te rekenen aan de reguliere operationele of vervangingskosten. Ervan uitgaande dat gramsgewichten, papiersoorten en dergelijke, gelijk blijven, maakt het immers niet uit of een envelop in oude of nieuwe huisstijl wordt besteld.
In alle scenario’s zijn de ontwikkelkosten van een basishuisstijl, basisontwerpen, toegepaste ontwerpen en productiebestanden gelijk. Maar bij vervanging zijn de overige kosten in principe nihil.
Het belangrijkste nadeel van deze aanpak is dat u soms jarenlang verschillende huisstijlen door elkaar gebruikt. En dat gaat ten koste van een consistent merkbeeld. In een extreem geval kan uw klant een brief krijgen in de nieuwe huisstijl, verstuurd in een ‘oude’ envelop.
In de praktijk wordt er daarom vaak gekozen voor een tussenvorm: gedurende een bepaalde periode, bijvoorbeeld een jaar, wordt er zoveel mogelijk aangepast op basis van vervanging. Na het verstrijken van deze periode worden restvoorraden alsnog vernietigd en vervangen door voorraden in de nieuwe huisstijl. Zo kom ik bij het derde scenario:
Gefaseerde huisstijlimplementatie.
Bij deze aanpak ontwikkelen we een implementatiescenario per groep huisstijldragers. Denk aan drukwerk, gebouwen en terreinen, online toepassingen, voertuigen, enzovoort. Daarna brengen we een prioritering aan: huisstijldragers krijgen een prioriteit op basis van hun merkimpact. Met merkimpact bedoel ik een combinatie van merkzichtbaarheid en de benodigde investering in tijd en budget. Als eerste zetten we groepen huisstijldragers om die relatief belangrijk zijn voor een organisatie in termen van zichtbaarheid en eenvoudig tegen niet al te hoge kosten aan te passen zijn. Doorgaans gaat het om zaken als de website van een organisatie, visitekaartjes en briefpapier. Daarna komen huisstijldragers aan de beurt met minder merkimpact. Tenslotte worden de groepen huisstijldragers met de minste merkimpact omgezet. Vaak geldt dat 80% van de huisstijldragers in 20% van de tijd worden omgezet. Voor de overige 20% aan huisstijldragers geldt dat hiervoor 80% van de tijd benodigd is.
Vanuit bedrijfseconomisch perspectief is een gefaseerde huisstijlimplementatie de meest optimale manier van rebranden.
Kennismaken? We staan u graag te woord.
Van Loo Merkimplementatie ondersteunt u graag bij het inzichtelijk maken van de voor uw organisatie meest optimale manier van huisstijlimplementatie. Voor meer informatie, of voor het maken van een geheel vrijblijvend kennismakingsgesprek. Neem contact op met Hendrik van Loo via +31 (0)6 46 96 43 24 of stuur ons een mail.